Com funciona el banc del temps?

Què és un banc del temps?

És un grup de gent disposada a intercanviar serveis, coneixements, tasques. En definitiva, el seu temps.

Aquest banc funciona sense diners ja que el que s'intercanvia són serveis per temps. Tots els serveis es valoren segons el temps que es triga a fer-los, independentment del que es tracti.

Són molts els serveis que es poden intercanviar en un banc del temps: fer arranjaments de roba, ensenyar a cuinar un plat, ensenyar com funciona Internet, cuidar plantes, passejar el gos, fer massatges... i molt més. En el banc es pot oferir tot allò que sapiguem fer i que vulguem oferir al altres.

Els intercanvis que es realitzen no són bilaterals ("jo et dono i tu em dones") sinó multilaterals: la persona A ajuda B, B ajuda C, C ajuda D, i D ajuda A.

Quin és l'objectiu del banc?

Crear una xarxa de suport comunitari a la comarca que potenciï l'ajuda mútua i el sentiment de comunitat i permeti resoldre necessitats de la vida quotidiana i estalviar diners.

Valors que pretén promoure:

  • la integració social de les persones que experimenten aïllament i/o disposen de menys recursos
  • intercanvis intergeneracionals i interculturals
  • la coneixença, la igualtat, la confiança i la cooperació
  • la conciliació de la vida personal, familiar i laboral

Amb les retallades en la despesa pública en matèria de benestar social i la cada vegada més minsa economia familiar, el banc del temps ofereix una alternativa a l'actual model econòmic de béns i serveis a canvi de diners.

Qui pot formar part del banc?

Totes les persones majors de 16 anys del Pla de l'Estany, així com també les entitats de la comarca. Tothom té coses per oferir i demanar!

Tot i que l'àmbit d'actuació és comarcal es podran realitzar intercanvis fora d'aquest context sempre que les dues parts que pacten l'intercanvi decideixin que sigui així.

Com formar part del banc?

A l'apartat Apuntar-se pots omplir el formulari de preinscripció. Rebràs un correu electrònic que t'indicarà que has de fer una entrevista amb la secretaria del banc del temps per tal que la inscripció sigui definitiva. La secretaria atén:

  • dimecres, de 18.00h a 20.00h a Les Golfes (C/Llibertat, 16. Banyoles)
  • dijous, de 19h a 21h al Centre Cívic de Porqueres (Mercè Rodoreda, 5. Porqueres)

En aquesta entrevista t'explicaran detalladament el funcionament i la normativa del banc i et donaran un número de membre del Banc. Cal que portis un document vàlid d'identificació (DNI, NIE, etc.).

Un cop feta l'entrevista, se t'activarà un compte i rebràs un saldo de 10 hores perquè puguis començar a fer intercanvis.

Com realitzar intercanvis?

Quan vulguis rebre un servei hauràs de mirar al llistat d'ofertes qui te'l pot oferir i trobaràs les seves dades de contacte.

Quan t'hi posis en contacte, és important parlar dels detalls del servei per evitar problemes: en què consisteix exactament, lloc i data de trobada, materials necessaris i el temps que es pot trigar a fer el servei.

Si la persona que hauria d'oferir el servei creu que no pot fer-ho, cal que ho comuniqui, tot agraint l'interès que li han mostrat.

Si el servei comporta despeses (material, ingredients...), correran a càrrec de la persona que demanda el servei.

Un cop realitzat el servei, és important que les dues parts acordin el temps a transferir (el pagament) i determinar si inclou o no el desplaçament que la persona que dóna el servei hagi pogut fer.

Quan es comptabilitza el temps a transferir es recomana utilitzar fraccions de mínim un quart d'hora.

Com pagar els serveis?

A l'apartat "Intercanvi" pots transferir el temps a la persona que t'ha ofert el servei. És important que facis algun comentari sobre el servei que has rebut, ja que és una informació útil per als altres membres que en un futur podrien sol·licitar el mateix servei.

Es recomana que facis la transferència en un període de dues setmanes d'ençà que has rebut el servei, per tal que l'altra persona pugui fer ús d'aquestes hores.

Com a norma general, hauries de procurar no tenir mes de 15 hores en negatiu o en positiu, ja que això podria trencar l'equilibri del banc.

Si, passat un any, no has fet cap moviment al teu saldo, se't comunicarà que les teves hores passaran a un compte solidari.

Quins intercanvis puc fer?

A banda d'oferir serveis de manera individualitzada, també pots oferir-los a un grup de persones. Per exemple, organitzant un taller de caixes niu a tots els membres del banc. En aquest cas, el temps que rebràs serà el que has trigat a preparar i impartir el taller, i la resta d'hores passaran a un compte solidari.

Com em puc informar de les ofertes i demandes del banc?

  • a través d'aquesta web
  • al butlletí electrònic que s'envia als membres periòdicament
  • al Facebook del banc
  • al panell informatiu del Centre Cívic de Banyoles i altres establiments de la comarca

Com puc participar en el banc si no tinc accés a Internet?

Pots fer les gestions del banc a través de l'horari d'atenció de la secretaria:

  • dimecres, de 18.00h a 20.00h a Les Golfes (C/Llibertat, 16. Banyoles)
  • dijous, de 19h a 21h al Centre Cívic de Porqueres (Mercè Rodoreda, 5. Porqueres)

En el moment de l'entrevista rebràs un talonari amb xecs de temps perquè puguis registrar els teus intercanvis i puguis pagar els serveis que reps.

Com hi poden participar les entitats?

Les entitats també poden tenir demandes i ofertes de serveis al banc. Cada entitat, quan es dóna d'alta, disposa d'un compte solidari de l'entitat. És un compte solidari, perquè en algunes ocasions els membres del banc podrien donar part de les seves hores a un compte solidari d'alguna entitat.

Condicions del banc

Drets:

  • Els membres tenen el dret a ser valorats i tractats amb dignitat, cura i respecte.
  • Les dades dels membres del banc estan protegides per la llei orgànica de protecció de dades, la qual cosa significa que estan guardades al fitxer dels membres del banc, que es manté sota la responsabilitat del Consorci de Benestar Social Pla de l'Estany-Banyoles. Les dades únicament s'utilitzaran amb la finalitat de participar en el Banc del Temps del Pla de l'Estany i exclusivament es cediran als usuaris del banc amb la mateixa finalitat, segons estableix la normativa vigent. Així mateix, els membres poden exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant la persona responsable del fitxer (bdt@entitatsplaestany.cat).

Deures:

  • Cal respectar la privacitat i la confidencialitat de les dades dels altres membres del banc. Un membre podria arribar a ser expulsat de la comunitat per aquest motiu.
  • Cal ser puntual a les cites que s'acorden i, si per algun motiu no es pot arribar a l'hora, cal avisar el més aviat possible les persones implicades per canviar l'hora o cancel·lar la cita.
  • Cal que la persona que ofereix el servei informi l'altra persona en què consisteix exactament el servei abans de realitzar-lo i els possibles costos de material.
  • Cal que la persona que rep el servei pagui el més aviat possible les despeses originades per poder-lo portar a terme (materials, ingredients, etc.).
  • No s'han d'acceptar propines o regals pel servei ofert i encara menys demanar diners a canvi, ja que la filosofia del banc és l'intercanvi de serveis.
  • En el supòsit que el servei realitzat no compleixi les expectatives de la persona que l'ha rebut, cal valorar l'esforç de la persona que ofereix el servei, ja que aquest tipus d'actituds contribueix al funcionament del banc. Formar part del banc significa formar part d'un grup de persones que estan juntes per compartir i, per tant, és important ser pacient, obert i respectuós.
  • La responsabilitat sobre els serveis disponibles i la realització efectiva dels intercanvis és únicament de les persones que hi estan implicades. En el cas de que sorgeixin problemàtiques en el moment de l'intercanvi, el banc no se'n farà responsable ja que la tasca del banc és només posar en contacte persones que diuen que poden oferir un servei, però no pot garantir el rendiment d'aquests serveis. La signatura de la normativa eximeix les entitats i les persones gestores del banc de tot tipus de responsabilitat relativa als danys i els perjudicis que puguin produir-se.
  • El banc intervindrà, d'acord amb les seves capacitats, en els conflictes que no s'hagin pogut solucionar entre els membres del banc i la seva decisió sempre serà definitiva i sense possibilitat d'apel·lació. A més, podrà sancionar els membres fins i tot amb la tramitació de la seva baixa.